Pozycjonowanie stron internetowych. Czy warto robić to samemu?

Jak zrobić to samodzielnie?


  • 16 lutego 2023
  • Patrycja

Zdjęcie: Canva; zdjęcie poglądowe

Jeśli jesteście przedsiębiorcami to zakładamy, że posiadacie swoją stronę internetową. I na pewno chcecie, aby klienci na nią trafiali i żeby korzystali z produktów i usług, które macie do zaoferowania. Żeby jednak się tak stało i aby klienci mogli do nas na stronę dotrzeć – trzeba wykonać szereg różnych działań, które zwane są pozycjonowaniem. Można to robić zarówno samodzielnie, jak i zlecić to odpowiednim firmom, które zajmują się tym na co dzień. Zobaczcie, w jaki sposób pozycjonuje się strony internetowe i jak można to robić samodzielnie, ale sprawdźcie również krótkie porównanie pomiędzy zlecaniem tego działania a robieniem tego samemu.

Szukacie dobrej firmy do pozycjonowania?


Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają służyć wyświetlaniu naszej strony w wyszukiwarkach internetowych. Im lepiej przeprowadzone działania SEO – tym lepsza pozycja w wyszukiwarkach. Prawdziwym sukcesem jest wyświetlanie się na pierwszej stronie Google, tuż pod płatnymi wyświetleniami. Ale żeby tego dokonać – potrzeba naprawdę sporej wiedzy, konsekwencji i odpowiednich działań, które nam to umożliwią. Co istotne – pozycjonowanie dzieli się na organiczne oraz płatne. Zobaczcie więc, co wchodzi w skład pozycjonowania i co należy robić.

Co należy robić, aby lepiej pozycjonować witrynę?

W skład pozycjonowania wchodzą m.in.:

  1. edycja kodu źródłowego
  2. pozyskiwanie linków zewnętrznych
  3. optymalizacja treści, obrazów i innych elementów ze strony
  4. przyspieszenie ładowania strony
  5. ustawianie przekierowań
  6. usunięcie błędów
  7. przyjazne linki
  8. prosta strona zgodna z zasadami UX

Brzmi trochę jak czarna magia, prawda? Jeśli wcześniej się tego nie robiło – faktycznie może tak być. Dlatego nie każdy będzie chciał się zająć tym samodzielnie. Zobaczcie więc, zanim przejdziemy do konkretów, porównanie prowadzenia takich działań samodzielnie a zlecenia ich zewnętrznym firmom.

Pozycjonować samemu czy oddać to specjalistom?

Tak naprawdę pozycjonowanie to nie jest rocket science. Wcale nie jest tak trudne, jak na początku może się wydawać. Z dobrym informatykiem można góry przenosić. A w dodatku czy jest coś trudniejszego niż po prostu prowadzenie firmy? Jednak wiele osób nie decyduje się na samodzielnie pozycjonowanie witryny w obawie przed popełnieniem kardynalnych błędów, które zamiast wyrzucić nas na szczyt w Google (bo umówmy się, ciągle mówi się o „wysokim miejscu w wyszukiwarce Google”, bo przecież korzysta z niej najwięcej osób; inne wyszukiwarki trochę idą w zapomnienie) mogą nas zrzucić do czeluści. I faktycznie – coś w tym jest. I tego byśmy nie chcieli. Zdecydowanie jednak taniej jest zrobić to samemu. Trzeba pamiętać, że nie mamy jednak aktualnej wiedzy dotyczącej SEO, którą mają agencje, które się tym zajmują. Im idzie szybciej, bo wiedzą dokładnie co robić, prowadzą audyty i na ich podstawie wdrażają poszczególne zadania. Traktują każdego klienta indywidualnie, aby zrealizować założenia. Zawsze można poprosić o przedstawienie odpowiednich osiągnięć i mieć rękę na pulsie. W takim przypadku okazuje się, że oszczędności są raczej znikome, kiedy robimy to samodzielnie – w dodatku często zajmuje nam to dużo czasu, który moglibyśmy przeznaczyć na rozwijanie swojej firmy na innych polach.

Dlatego każdy powinien sam zastanowić się nad tym, czy chce oddać to odpowiednim osobom, z dużym bagażem wiedzy i zapleczem, które pomoże w osiąganiu naszych celów czy jednak zamierza robić to sam.

Dla nas odpowiedź byłaby całkiem prosta – zdecydowanie lepiej oddać to osobom, które „zjadły na tym zęby” i nie ryzykować, że na naszą witrynę zostanie założony filtr, który przyniesie całkiem spore straty w kwestii widoczności. Firm na rynku, które zajmują się SEO, jest całkiem sporo – dlatego można wybrać taką firmę, która pasuje nam najbardziej i ma konkurencyjne ceny, a także która ma najbogatszą ofertę. Nie trzeba znać się na pozycjonowaniu, aby wyczuć, czy ktoś ma pojęcie o czym mówi – takie rzeczy po prostu widać. Nie musicie się więc martwić, że ktoś chce was oszukać, a jeśli się o to boicie – zawsze możecie sprawdzić daną osobę albo firmę w internecie. A jeśli nie wiecie komu zlecić pozycjonowanie – możecie sprawdzić w Google kto jest najwyżej na frazę „pozycjonowanie Warszawa”, bo wtedy masz pewność, że to samo zrobi z twoją witryną, czyli wyniesie ją na sam szczyt. Możecie także zajrzeć do naszej zakładki „pozycjonowanie stron”, aby tam zobaczyć firmy, które świadczą usługi, których szukasz.

Jeśli jednak zamierzacie zrobić to samodzielnie – to jak się do tego zabrać i na czym dokładnie skupić?

Jak się pozycjonować samodzielnie? 

  1. Pierwsze, czym powinniśmy się zająć to działania on-page, czyli działania na stronie, do których można zaliczyć m.in. zadbanie o nawigację w witrynie. Robot Google musi się swobodnie poruszać po naszej stronie, dlatego nawigacja jest najważniejsza. Powinna być prosta, nie prowadzić do jakichś czarnych zakamarków, tylko być zrozumiała – z resztą nie tylko dla robotów Google. Bo jeśli one sobie nie radzą, to jak ma to zrobić potencjalny użytkownik witryny?
  2. Treści na stronie są bardzo ważne, bo to one pozwalają na trafienie na naszą witrynę. Powinny odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników. Jeśli ktoś wejdzie na stronę i zobaczy, że nie ma tam czego szuka i szybko z tej strony wyjdzie – to sygnał dla Google, że nie ma tam nic, czego faktycznie ktoś potrzebował. W konsekwencji zaniża naszą pozycję w wyszukiwarce. Treści muszą być oryginalne, mieć odpowiednie słowa i zdania kluczowe, które pozwolą trafić na naszą stronę użytkownikom. Warto więc zainwestować w dobrego copywritera.
  3. Responsywność – strona musi być responsywna. Czyli pozwalać na wyświetlanie poprawnie zarówno na komputerze, jak i na telefonie. Dużo osób korzysta obecnie z telefonów komórkowych do przeglądania internetu, dlatego szkoda byłoby tracić naprawdę wielu klientów tylko dlatego, że nasza strona nie może wyświetlić się na smartfonie. Co do responsywności – zarówno zdjęcia i inne grafiki powinny być wstawione na stronę w taki sposób, aby poprawnie się pokazywały.
  4. Dbanie o linki zewnętrzne to też jeden z etapów pozycjonowania. To znaczy, że powinny być one naturalne i powinny bez problemu prowadzić do odpowiednich miejsc. Jeśli coś zostało przeniesione gdzieś indziej to trzeba zadbać o przekierowania. Im więcej linków naturalnych z innych witryn, tym większa widoczność naszej strony, bo Google uznaje ją za ciekawą, chętnie polecaną i wartą wyświetlania wyżej.

Oczywiście takich działań jest znacznie więcej, ale ciężko wymienić i opisać je wszystkie w jednym artykule. Dlatego najlepiej jest zgłosić się z tym do specjalisty albo zainwestować w poszerzanie wiedzy na ten temat.

Jedno jest pewne – pozycjonowanie jest bardzo ważne, bo pozwala wyświetlać nas wyżej w wyszukiwarkach internetowych, a co za tym idzie potencjalni użytkownicy znacznie chętniej korzystają z naszych usług lub kupują nasze produkty. A to z kolei oznacza dla nas znacznie wyższy zysk. Dlatego uważamy, że na pozycjonowaniu nie należy oszczędzać i lepiej oddać te działania komuś, kto się na tym zna i kompleksowo się tym zajmie. Nie chcemy bowiem zrobić sobie i swojej stronie krzywdy nieumiejętnymi działaniami.


Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze