Jak powinno się rekrutować do pracy? PORADY DLA REKRUTERA
-
04 września 2019
-
Patrycja
Zdjęcie:
Żadna rozmowa kwalifikacyjna nie jest taka sama – wiele zależy od specyfiki branży, od stanowiska, doświadczenia, wielkości firmy, ale także od wewnętrznych ustaleń. Nie można jednoznacznie powiedzieć jak powinna wyglądać dobra rozmowa z potencjalnym kandydatem na określone stanowisko. Są jednak takie punkty i warunki, które pracodawca musi spełnić, aby rozmowa kwalifikacyjna była jak najbardziej profesjonalna. Jednak o jakich punktach mówimy?
Przygotowanie, przygotowanie i jeszcze raz przygotowanie
Nie ma nic ważniejszego niż odpowiednie przygotowanie do rozmowy o pracę. Trzeba doskonale wiedzieć kto teraz przychodzi – jak ma na imię, jakie ma doświadczenie i istotne są inne fakty, które dotyczą jego zawodowej kariery. Musi również umieć przedstawić siebie i firmę – krótko opowiedzieć czym się zajmuje, jakie będą wymagania danej osoby na to konkretne stanowisko. Warto również zadbać o odpowiednią atmosferę rozmowy – nie ma po co dodatkowo stresować, i tak już zestresowanego, kandydata. Dobrze jest się uśmiechać, zapytać o cokolwiek co nie dotyczy rekrutacji i zadbać o prywatność. NIGDY nie należy przyjmować potencjalnego przyszłego pracownika w pokoju pełnym ludzi.
Zadawaj celne pytania
Rekruter powinien wiedzieć czego dokładnie oczekuje od drugiej osoby, więc dobrze jest zapytać o pewne rzeczy – najlepiej, jeśli będą to pytania, na które odpowiedź będzie dłuższa niż „tak” lub „nie”. Dopiero podczas nieco kreatywniejszej i wyczerpującej odpowiedzi możemy lepiej poznać swojego kandydata i określić, czy nadaje się na takie stanowisko. Dobrze jest również przygotować mu specjalne zadanie, które silnie tożsame jest z miejscem pracy, o które się ubiega. Jeśli uda się je rozwiązać – nieco bardziej klaruje nam się obraz tego człowieka. Ktoś, kto ma doświadczenie – doskonale sobie z takim zadaniem poradzi.
Dokładna informacja o rekrutacji i czas dla niego
Warto oddać trochę czasu osobie, którą się rekrutuje. To jej moment, w którym może powiedzieć coś więcej o sobie; ma także szanse na zadanie pytań odnośnie rzeczy, które go nurtują. Pamiętaj, że ty też, jako rekruter, musisz być przygotowany, aby odpowiedzieć na nie wyczerpująco i tak, by rozwiać wszelkie wątpliwości swojego kandydata. To także moment, aby dokładnie nakreślić mu jakie etapy rekrutacji jeszcze wystąpią i najlepiej, jakby udało się mniej więcej oszacować czas trwania całej rekrutacji.
Pamiętajcie jeszcze o kilku innych rzeczach, które rekruter musi umieć lub po prostu musi zrobić, a także o tym, o czym należy pamiętać będąc rekruterem:
• rekrutacja powinna trwać około 1 godziny – w tym czasie dobry rekruter zdobędzie wszystkie najważniejsze informacje o kandydacie,
• zadawaj wnikliwe pytania, które rozwieją wszystkie twoje wątpliwości,
• nie wypytuj o życie osobiste i poglądy,
• nie możesz zignorować swojego rozmówcy,
• jeśli obiecałeś dać znać kandydatowi nawet wtedy, kiedy nie uda mu się zdobyć pracy – musisz to zrobić, bo inaczej okazujesz brak szacunku.
Jak widać – nie tylko kandydaci mają pewne rzeczy, które muszą pamiętać. Rekruterzy wcale nie mają łatwiej.
Znajdź fachowca w swojej okolicy
Dodaj komentarz
Komentarze