Jak stworzyć sklep internetowy?

Najważniejsze kroki


  • 28 lutego 2023
  • Patrycja

Zdjęcie: Canva; zdjęcie poglądowe

Coraz więcej sklepów internetowych pojawia się w internecie. Wydaje się to prostym sposobem na to, aby zarobić pieniądze i aby móc pracować w domu. Ten artykuł nieco przybliży wam czym dokładnie jest sklep internetowy i dlaczego w ogóle warto go założyć, a także co zrobić, aby w ogóle wystartować. To krótkie, ale treściowe kompendium wiedzy na temat sklepów internetowych. Zobaczcie więc najważniejsze informacje.

Szukacie firmy, która stworzy wasz sklep internetowy?


Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Sklepy internetowe to w tym momencie przyszłość wszystkich zakupów. Coraz więcej osób decyduje się na kupowanie potrzebnych rzeczy bez konieczności wychodzenia z domu. Jeśli posiadasz jakiś kapitał na start albo w ogóle posiadasz sklep stacjonarny – to warto zainteresować się ruszeniem ze sklepem internetowym. Tak naprawdę na wiele problemów, które ludzie przed sobą stawiają – w kwestii sklepu internetowego znajdzie się przynajmniej kilkanaście rozwiązań np. jeśli ktoś zajmuje się rękodziełem to nie musi wcale robić produktów na zapas, a może wydłużyć czas dostawy i robić produkty tylko na zamówienie, prezentując przykłady swoich prac. Jeśli ktoś ma sklep stacjonarny, powinien jedynie wystawić wszystko, co posiada, do internetu na konkretną platformę sprzedażową. Sklep internetowy po prostu się opłaca. Jest wiele plusów, które przemawiają za tym rozwiązaniem i dla których warto zdecydować się na prowadzenie sklepu internetowego. Do niektórych można zaliczyć:

  1. Zmniejszenie kosztów utrzymania sklepu stacjonarnego – jeśli przeniesiemy wszystko do internetu, to można oszczędzić całkiem sporo na kosztach utrzymania w sklepie stacjonarnym. Odpadnie nam lokal, a co za tym idzie prąd itp. opłaty, dlatego warto to przemyśleć.
  2. Wychodzimy poza działania lokalne – posiadanie sklepu internetowego to przede wszystkim rozszerzenie swojej działalności poza rynek lokalny. Sprzedaż w modelu tradycyjnym oznacza, że mamy tych samych klientów w niewielkiej odległości. Otworzenie sklepu internetowego pozwala na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.
  3. Możliwość szybkiego reagowania na to, co dzieje się na rynku – sytuacja rynkowa potrafi dynamicznie się zmieniać i w internecie jest to dużo prostsze, niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Zobaczcie, co działo się podczas pandemii, gdy wszystko było pozamykane. Ale wiele sklepów internetowych działało i pracowało. Warto mieć to z tyłu głowy jako argument za sklepem internetowym.
  4. Nie musisz mieć fizycznie towaru – istnieje coś takiego jak dropshipping, gdzie wcale nie musicie mieć swojego towaru, aby go sprzedawać. Czyli nawet nie posiadając do tej pory sklepu, możecie otworzyć swój sklep internetowy przy niewielkim nakładzie.

Jak założyć sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego, wbrew wyobrażeniom, wcale nie jest takie trudne jak się wydaje. Tak naprawdę wystarczy wykonać kilka prostych punktów, aby udało się założyć sklep internetowy:

  1. Co będziemy sprzedawać? – warto zadać sobie to pytanie, które jest fundamentem prowadzenia sklepu internetowego. Jeśli już macie sklep stacjonarny, to tutaj problem będzie mniejszy. Ale jeśli dopiero zamierzacie wejść w obszar e-commerce to powinniście wymyślić sobie jakąś gałąź sprzedaży, którą zamierzacie się zająć. Zabawki? Ubrania? Herbata? Oczywiście wszystko już w internecie jest, dlatego dobrze, jeśli znalazłbyś coś, czym można się wyróżnić i tego się trzymał.
  2. Założenie sklepu – można wybrać albo gotową platformę e-commerce do sprzedawania produktów albo po prostu założyć sklep internetowy od podstaw, przy czym pierwsze rozwiązanie jest na ogół mniej problematyczne i szybsze. Jeśli jednak ktoś ma większy kapitał, dużo produktów i jest w jakiś sposób rozpoznawalny na rynku, to zdecydowanie może pomyśleć o własnej stronie internetowej ze sklepem, gdzie będzie mógł sprzedawać produkty.
  3. Jak będą płacili klienci? – musicie ustalić, w jaki sposób będzie można kupić wasze produkty, czyli dodać różne formy płatności. Im więcej możliwości wyboru, tym więcej osób może skorzystać ze sklepu, bo znajdzie tam taką formę, która najbardziej mu odpowiada.
  4. Wygląd sklepu – to również ważny punkt, aby stworzyć komunikację wizualną firmy i postawić na jakieś rozwiązania. Naszym zdaniem sklep musi być prosty i przejrzysty, nie ma co przesadzać z udziwnieniami i kolorystyką. Czasem mniej znaczy lepiej i na pewno też wielu klientów odnajduje się w prostszym i czytelniejszym układzie, który nie wymaga od nich „fikołków”, aby znaleźć to, co ich interesuje.
  5. A co z dostawami? – tutaj też, tak samo jak z płatnościami, warto pomyśleć o różnych dostawcach. Paczkomaty, odbiory osobiste, wysyłka za granicę, kurierzy, poczta polska, darmowe wysyłki, wysyłka za pobraniem… Jest sporo do roboty i sporo do ustalenia, poczynając od podpisania odpowiednich umów z przewoźnikami i ustalenia cen. Im więcej będziecie wysyłać, tym tańsze będą koszty po stronie zamawiającego, a to już wielki plus na to, aby się wyróżnić wśród sklepów z podobnej branży.
  6. Regulamin i polityka prywatności – to coś absolutnie ważnego, do konsultacji z prawnikiem (ale możecie spróbować to zrobić sami, na podstawie wzorów w internecie, ale późniejsze zmiany również będziecie musieli nanosić sami). Możecie również skorzystać z pomocy firm, które się tym zajmują i trzymają nad tym pieczę, żeby odjąć sobie trochę obowiązków i mieć pewność, że wszystko jest w jak najlepszym porządku. To bardzo ważne, bo regulamin określa m.in. zwroty i zawsze można odnieść się do niego w przypadku problematycznych sytuacji z klientem.

Co robić dalej, by zdobyć klientów?

Jeśli już założyliście sklep internetowy to tak naprawdę to dopiero połowa drogi. Musicie jeszcze w jakiś sposób zdobyć i przyciągnąć do siebie klientów, a potem ich również zatrzymać. W tym celu najlepiej zrobić kilka rzeczy m.in. analizę konkurencji, aby wiedzieć z kim się „walczy”. W tym wszystkim należy jednak pamiętać o kliencie – proponować mu jakieś rozwiązania, których ta konkurencja nie ma. Równie ważne jest m.in. pozycjonowanie, reklamowanie się, media społecznościowe i szereg innych marketingowych działań, które najlepiej powierzyć komuś, kto się na tym zna i wie, co robić, aby przekonać do nas użytkowników internetu. To bardzo ważne, bo reklama, jak mawiają „jest dźwignią handlu”, ale trzeba używać jej umiejętnie, aby nie przesadzić i nie przepalić budżetu niewspółmiernie do efektów kampanii.

Jeśli już zrobiliście wszystkie te kroki – brawo, wasz sklep internetowy jest gotowy i z pewnością będzie prężnie działał. Tego życzymy wszystkim przedsiębiorcom.


Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze