Świadectwo pracy - najważniejsze informacje
-
15 kwietnia 2020
-
Patrycja
Zdjęcie:
Właśnie rozwiązaliście umowę o pracę albo wygasł wasz stosunek pracy? Pamiętajcie, że teraz dostaniecie jeden z najważniejszych dokumentów, których należy pilnować jak oka w głowie. Mowa oczywiście o świadectwie pracy – to coś, czego będą wymagali przyszli pracodawcy. Dlatego właśnie należy pamiętać, że wykonanie powyższego obowiązku musi nastąpić niezwłocznie i nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Zasady wystawiania, korygowania i treści świadectwa pracy wynikają z przepisów Kodeksu pracy oraz z rozporządzeń Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Co jeszcze powinniście wiedzieć o świadectwie pracy?
Co zawiera świadectwo pracy?
W świadectwie pracy znajdują się najważniejsze informacje, które dotyczą stosunku pracy. Są elementy, które muszą się bezwzględnie znaleźć w tym dokumencie. Zalicza się do nich między innymi:
• okres wykonywanej pracy,
• rodzaj wykonywanej pracy,
• zajmowanych stanowisk,
• okresów wykonywania pracy tymczasowej, jeśli taka miała miejsce,
• sposobu ustania stosunku pracy,
• ilości wykorzystanego urlopu wypoczynkowym w danym roku kalendarzowym,
• inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego,
• okresów nieskładkowych, czyli takich, za które nie odprowadzano składek społecznych.
Oprócz tego, na żądanie pracownika, w świadectwie pracy można podać informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia i o uzyskanych kwalifikacjach. Kopia tego dokumentu znajduje się w aktach osobowych pracownika. Nie może ono zawierać elementów oceniających go.
Kiedy wydawane jest świadectwo pracy?
W związku ze zmianami w Kodeksie Pracy – pracodawca ma obowiązek dostarczyć świadectwo pracy pracownikowi w momencie, kiedy ustaje stosunek pracy. Jeśli pracodawca nie ma takiej możliwości – musi wysłać dokument na ostatni, znany mu, adres pracownika w ciągu 7 dni. Jeśli pracownik zmarł i nie odebrał swojego świadectwa pracy – o jego wydanie może wystąpić członek rodziny lub osoba, która jest spadkobiercą.
Co, jeśli pracodawca nie wyda w terminie świadectwa?
Co tu dużo mówić – pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody, która została wyrządzona przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Możliwe jest odszkodowanie – przysługuje ono w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, ale nie dłużej niż 6 tygodni. Oczywiście pracownik może skutecznie dochodzić swojego odszkodowania pod warunkiem, że niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku wydania świadectwa pracy było przyczyną nieuzyskania przez pracownika innego zatrudnienia.
Pamiętajcie, że musicie pilnować wszystkich swoich świadectw pracy! Bardzo się wam przydadzą np. w razie problemu z wysokością emerytury, przy zatrudnianiu w innym miejscu itp.
Znajdź fachowca w swojej okolicy
Dodaj komentarz
Komentarze