Jak stworzyć dobrą stronę internetową, która przyciągnie klientów?

Kompletny poradnik


  • 14 lutego 2023
  • Patrycja

Zdjęcie: Canva; zdjęcie poglądowe

W obecnych czasach każda firma powinna mieć swoje miejsce w sieci, gdzie może przedstawić potencjalnym klientom to, co ma do zaoferowania. Takim miejscem powinna być strona internetowa – nie wymaga ona bowiem żadnych kompromisów i półśrodków. Może być stworzona w taki sposób, który odpowiada właścicielom. Ale każda strona internetowa powinna mieć jakieś ramy, w które się wpisuje, aby przekonać użytkowników sieci. Zobaczcie, w jaki sposób stworzyć idealną stronę internetową.

Chcecie stworzyć stronę www?


Plan działania

Pierwszym, najważniejszym, punktem powinno być określenie strategii naszej strony, jej struktury, do kogo zamierzamy trafić treściami, które się tam znajdą. To ma być nasze miejsce, ale robimy ją głównie po to, aby użytkownicy, którzy na nią trafią – mogli się zdecydować, czy chcą z naszych usług albo produktów korzystać. Dlatego zanim postawimy stronę, warto zrobić kilka rzeczy „na sucho”.

Po pierwsze powinniśmy określić do kogo zamierzamy trafić poprzez naszą stronę – czyli wyobrazić sobie naszego „klienta idealnego” i co chcielibyśmy, na jego miejscu, tam znaleźć. To ważne działanie, ponieważ inaczej będzie tworzona strona np. dla seniorów, a zupełnie inaczej dla nastolatków.

Cel strony jest równie ważny – chcemy przybliżyć działania firmy? Sprzedać produkty i usługi? A może zrobić jeszcze coś innego? To równie ważne, bo na tej podstawie będziemy planowali swoje działania i wygląd strony. To prowadzi nas z kolei do kolejnego istotnego punktu, jakim jest jej struktura. A struktura powinna być dokładnie przemyślana – zero zbędnych podstron, które nic nie wnoszą. Warto przygotować sobie mapę strony: strona główna, a na niej co? Jakie zakładki? Dokąd dalej będą prowadziły, jeśli w ogóle? To naprawdę podstawowe działania jakie powinniśmy wykonać.

Nawigacja na stronie powinna być w miarę prosta – ma prowadzić w jasny sposób tam, gdzie trzeba, aby nikt nie miał problemu ze znalezieniem sobie tego, czego szuka. Warto pamiętać o tym już na etapie planowania tego, co znajdzie się na naszej stronie. Nie chcemy przecież, żeby ktoś trafił na naszą stronę i stwierdził, że nie ma tu niczego, czego potrzebuje i zrezygnowany wyszedł, a potem nigdy nie wrócił. Tak właśnie traci się potencjalnych klientów.

Wygląd witryny

Nie powinniśmy przesadzać, jeśli chodzi o kolory, animacje i inne „bajery”, bo strona ma być przede wszystkim użytkowa, a co za tym idzie – w miarę przejrzysta. To, co równie istotne to komunikacja wizualna firmy. Jeśli decydujemy się na jakieś kolory, na jakiś sposób komunikacji (nie tylko wspomnianej, ale również marketingowej) to powinniśmy się tego trzymać na naszej stronie www.

Tak naprawdę to, jak ostatecznie będzie ona wyglądała zależy wyłącznie od właściciela firmy, który zleca zrobienie strony (albo robi ją sam). Ale dobrze, jeśli uwzględnia on w tym wszystkim wygodę tego, do kogo jest ona kierowana i kto będzie z niej korzystał najczęściej – czyli potencjalnego klienta.

Z czego korzysta nasz użytkownik?

Skoro stworzyliśmy sobie personę, która potencjalnie będzie korzystała z naszej witryny, to powinniśmy dowiedzieć się, z jakiego urządzenia korzysta najczęściej i w jaki sposób skanuje strony internetowe. Dobrze jest zadbać o to, aby witryna wyświetlała się dobrze nie tylko na komputerze z dużym monitorem, ale także na mniejszych laptopach, a przede wszystkim – na komórkach. Wersja mobilna każdej witryny to teraz taki must-have, jako że coraz więcej osób szuka sobie różnych informacji właśnie za pomocą swojego smartfona. Dlatego MUSIMY zadbać o to, aby witryna była responsywna, czyli przystosowana do przeglądania na telefonach komórkowych. Trzeba i koniec.

Co jest najważniejsze? Sprzedawanie tekstem…

Aby ktokolwiek trafił na naszą witrynę – nie może to być tylko ładny szablon z obrazkami i kilkoma guzikami, które zachęcają do podjęcia jakiejś akcji. Przede wszystkim ludzie będą na nią trafiali za pomocą tekstów i tego, co w nich zawrzemy. Podstawą każdej dobrej strony internetowej jest treść. Warto poświęcić na to zagadnienie trochę więcej czasu niż machnąć ręką i zrobić cokolwiek albo – co gorsza – nie zrobić nic. Nasze teksty powinny być oryginalne, napisane w naszym stylu i chwytliwe.

To, co teraz ma największe znaczenie to storytelling, czyli historie, które możemy opowiedzieć użytkownikom, a które zachęcą ich do podjęcia jakiegoś działania. To marketingowe rozwiązanie, które będzie się coraz bardziej rozwijało i zyska na popularności – a w zasadzie zyskuje już teraz. Często takiego rodzaju historie, nawet jeśli trochę grubymi nićmi szyte i nie do końca prawdziwe, ciekawią nas znacznie bardziej niż suchy tekst bez większych emocji. Warto dowiedzieć się o tym więcej i jeśli się da (a na pewno się da!) zastosować na swojej stronie.

To, czego powinniśmy unikać to zdecydowanie nadużywanie terminów, które nie są znane potencjalnemu klientowi spoza branży. Warto się tego wystrzegać, bo takie działanie nie trafi do zbyt wielu osób.

A co ma znaczenie w tekstach? Oczywiście to, że tworzoną nam podstawę SEO. To właśnie dzięki tekstom i temu, co w nich zawieramy, inni ludzie trafiają z wyszukiwarki właśnie na naszą stronę. A to jest BARDZO ważne.

Z tekstem łączy się również jego układ – powinien być przemyślany i dostosowany w taki sposób, aby przyjemnie się go czytało. Wszystko zlepione w jeden fragment tekstu to nic przyjemnego dla oka. Za to odpowiednie akapity, wcięcia, boldowania, nagłówki… To zupełnie inna sprawa, prawda?

Nie samym tekstem witryna żyje…

Tekst to jedno – jest użyteczny, wszystko wyjaśnia. Ale nie musi być jedyną opcją przedstawienia ważnych rzeczy. Nasza strona powinna być urozmaicona, dlatego wszelkie zdjęcia, infografiki, filmiki, animacje, wykresy – innymi słowy wszystko co wizualne – są mile widziane. Wiele osób jest wzrokowcami i nie wszystkim chce się czytać teksty. Wolą po prostu spojrzeć na obrazek i wiedzieć. Dostać to, czego szukają. Dlatego nie powstrzymywalibyśmy się przed umieszczaniem ich na naszej stronie. Oczywiście tu również trzeba o nie dobrze zadbać, aby w taki sam sposób wyświetlały się i na komputerze, i na telefonie – żeby się nie ucinały i nie uciekały. Każdy powinien mieć do nich dostęp na takim samym poziomie.

Potrzeba dobrego serwera

Strona internetowa ma często wiele różnych „udziwnień” – teksty, zdjęcia, wykresy, animacje, mnóstwo podstron, produkty, oferty… Można tak wymieniać i wymieniać. Dlatego najważniejszy jest dobry serwer, który to wszystko udźwignie, aby nikt nie musiał czekać parę minut na odpalenie się tego, na czym mu zależy. W innym przypadku zrezygnuje, bo się znudzi i szybko znajdzie to, czego szuka na stronie konkurencji. A żadna dobra firma nie może sobie na to pozwolić. Dlatego warto się nad tym pochylić i poszukać takiego rozwiązania, które ułatwi naszym klientom poruszanie się po stronie, a nie je utrudni.

Pozycjonowanie to klucz. Dosłownie

O pozycjonowaniu stron internetowych, czyli SEO moglibyśmy napisać kilka osobnych artykułów. Ale w wielkim skrócie – jest to proces, który polega na zwiększeniu widoczności domeny w wynikach wyszukiwarek. To mają być wyszukiwania bezpłatne, organiczne. W skład pracy nad SEO wchodzi także:

  1. link building – pozyskiwanie linków zewnętrznych
  2. procesy on-site – czyli wszystkie działania prowadzone na stronie
  3. procesy off-site – analogicznie, wszystkie działania prowadzone poza stroną

Procesy on-site to między innymi optymalizacja treści, kodu strony i wprowadzanie działań UX (wszystko to co mówiliśmy o łatwej nawigacji, jasnym przekazywaniem informacji itp.). Z kolei działania off-site to m.in. pozyskiwanie wartościowych linków na innych witrynach, które będą kierowały do naszej strony.

Na tym trzeba się naprawdę znać, bo można sobie zrobić prawdziwą krzywdę np. zostać zepchniętym do czeluści wyszukiwarek, a tego absolutnie nie chcemy. Zależy nam wy wyświetlać się wysoko, więc lepiej zostawić to specjalistom.

W ogóle wiele można dać specjalistom…

W Internecie mnóstwo jest firm, wolnych strzelców, którzy zajmują się profesjonalnie tworzeniem stron internetowych. Wystarczy nakreślić, jak chcemy, aby ona wyglądała i zostawić to tym, którzy się znają. Nie są to najtańsze rzeczy, ale są z pewnością swojej ceny warte i jeśli faktycznie dostaniemy dobrą stronę, to poniesione koszty powinny nam się prędko zwrócić. Nie będziemy przecież sami dłubali strony na WordPressie, jeśli do tej pory nie mieliśmy na nim okazji pracować, a samo tworzenie witryn jest dla nas jak czarna magia. Nie każdy w końcu zna się na wszystkim, prawda?

Dlatego praktycznie od każdego etapu, który tutaj opisaliśmy – możemy mieć ludzi. Grafika, który zrobi nam wizualizację strony, a także zadba o zdjęcia i grafiki; copywritera od napisania dobrych tekstów; pozycjonera od SEO i tak dalej, i tak dalej. Czasami to bardzo dobre rozwiązanie, które zalecamy szczególnie większym firmom ze stabilnym kapitałem.


Znajdź fachowca w swojej okolicy


Dodaj komentarz

Przepisz kod

Komentarze